Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1980467   Introducció a la Pedagogia Sistèmica
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   8/1/2024 - 6/2/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   15PR Introducció a la Pedagogia Sistèmica
  
Inscripció   01/09/2023 - 08/01/2024
  
Cost matrícula (Euros)   90
  
Descripció i   Metodologia:   La Pedagogia Sistèmica (PS) neix de l'aplicació de les aportacions de Bert Hellinger i la seva metodologia, les constel·lacions familiars, al camp de l'educació a través de tot el treball desenvolupat per Angélica Olvera.
Una altra de les fonts de la PS és la Teoria General de Sistemes (TGS), que aporta la visió de comunitat educativa com la suma de diferents sistemes totalment interrelacionats que formen una unitat conjunta.
L'alumne, des d'aquesta perspectiva, no és vist com un element aïllat, sinó que forma part d'una estructura més complexa i interrelacionada, el seu sistema familiar, en el qual està totalment vinculat per lleialtats inconscients. En moltes ocasions, descobrir aquestes lleialtats ens porta a trobar l'origen i la solució dels conflictes que l'alumnat manifesta a través de comportaments simptomàtics al centre escolar.
La PS ens permet fer front de manera eficient i eficaç a les necessitats i realitats actuals de les aules: l'atenció a la diversitat, les dificultats d'aprenentatge, les dificultats d'adaptació escolar, els problemes de conducta, les noves estructures familiars, la interculturalitat...
El curs Introducció a la Pedagogia Sistèmica, orientat a tots els professionals de l'àmbit educatiu i de l'ajuda (mestres, professors, psicòlegs, educadors, assistents socials, etc.), té com a objectiu ampliar la mirada per donar resposta a les problemàtiques que existeixen dins i fora de l'aula, aportant imatges d'ordre, estructura i equilibri com a condició imprescindible per a un bon funcionament del procés educatiu.


METODOLOGIA

Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:

• Es presenten els materials en els formats següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.

- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta per la formadora, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb la formadora és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques permeten flexibilitat, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.



Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   - Conèixer els diferents referents i paradigmes científics sobre els quals es fonamenta la pedagogia sistèmica.

- Introduir els conceptes bàsics de la Pedagogia Sistèmica.

- Aprendre a mirar les situacions educatives des de la mirada sistèmica.

- Reflexionar sobre les diferents relacions en l’àmbit escolar (alumnes-alumnes, docent-docent, docent-alumnes, docent-pares) i incidir en la seva millora.

- Oferir coneixements per introduir la mirada sistèmica en la tasca educativa en l’àmbit escolar i social.

- Proporcionar eines sistèmiques que ajudin a analitzar i resoldre situacions relacionals complexes, enfocant la mirada a la solució i no al problema.

- Proporcionar idees i propostes per a l’elaboració d’eines i recursos pràctics per treballar a l’aula des de la tutoria grupal i des del seguiment individual.

- Conèixer la utilització dels moviments sistèmics com a eina de supervisió per analitzar les relacions i els conflictes i adquirir una mirada més àmplia de la situació educativa analitzada.
  
Continguts   Mòdul 1. Fonaments teòrics i història de la Pedagogia Sistèmica (PS)

- Corrents que fonamenten les constel·lacions familiars
- Les constel·lacions familiars de Bert Hellinger
- Corrents que també fonamenten la Pedagogia Sistèmica
- La Pedagogia Sistèmica
- Quadre resum dels fonaments teòrics de les constel·lacions familiars i de la Pedagogia Sistèmica

Mòdul 2. Bases conceptuals de la Pedagogia Sistèmica

- El concepte de context i ubicació
- Funcions bàsiques d’un centre educatiu
- El sistema familiar. Estructures familiars i noves formes de família
- Les vinculacions sistèmiques en les relacions educatives
- La consciència sistèmica i les lleialtats inconscients
- Els ordres i desordres dels sistemes
- Les transferències relacionals-sistèmiques

Mòdul 3. Estructura d’un centre educatiu des de la mirada sistèmica

- El sistema escolar
- Organigrama d’un centre educatiu
- La relació centre educatiu - família
- La relació educativa (professional, mirant les funcions, servint al sistema, des del propi context, i com a funció d’ajuda a l’alumnat i a les famílies)

Mòdul 4. La dinàmica relacional al centre i a l’aula. Idees, propostes i recursos sistèmics

- El conflicte i l’error com a elements que contribueixen a l’aprenentatge
- La dinàmica relacional en el dia a dia a l’aula des de la mirada dels ordres sistèmics
  
Formador/a   Laura Soliva / Ester Puigdemont
  
Avaluació   l pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que contesten els participants un cop acaba el curs. Els resultats de l'enquesta s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat per la formadora de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec de la formadora.

2.1 Avaluació continuada

La formadora va fent un seguiment diari de la participació en les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul fa una devolució grupal de cada activitat.

Les activitats d'aprenentatge de cada mòdul consten de vídeos, imatges, articles, contes, casos, situacions, exercicis, etc., a partir dels quals reflexionem sobre les diferents idees clau del curs. Són les següents:

Activitats d'aprenentatge del mòdul 1:

CERVELL TRIÚNIC.
SENSE PARAULES.
INTERPRETACIONS AL MARGE.

Activitats d'aprenentatge del mòdul 2

LLEIALTATS SISTÈMIQUES.
CONSCIÈNCIA SISTÈMICA.
FUNCIONS DEL CENTRE EDUCATIU.

Activitats d'aprenentatge del mòdul 3:

L'ÈXIT ÉS LA NOSTRA HISTÒRIA.
ELS ORDRES DEL CENTRE.
RELACIONS AMB LES FAMÍLIES.

Activitats d'aprenentatge del mòdul 4:

RECONÈIXER LA PERTINENÇA.
TRANSFERÈNCIA RELACIONAL SISTÈMICA.
APRENDRE DE L’ERROR.

2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul, els participants han de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs, cada participant envia a la formadora una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l’aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:

• Participar en les activitats d’aprenentatge, de manera activa i adequada als objectius de cada mòdul.

• Superar els quatre qüestionaris d’avaluació (de 10 preguntes cadascun).

La formadora és la responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És la mateixa formadora qui dóna el curs per superat o bé comunica als participants si han de completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Docents d’Infantil, docents de Primària, docents de Secundària, psicopedagogs, psicòlegs, i altres professionals de l’àmbit educatiu.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).